NA REGEN KOMT ZONNESCHIJN

_BT Clear

Het is stil op de mps Regina Andrea van waddenrecreatiebedrijf Neptunus uit Harlingen. De muziek, het geluid van klinkende glazen en de geur van gebakken kroketten ontbreken. Maar eigenaren Klaas en Gineke Tot missen vooral de mensen. Nu het voorseizoen zo goed als verloren is, houden ze vast aan de onvergetelijke ervaring van de HT-race 2019 en kijken ze uit naar het moment waarop ze het hun gasten weer naar de zin kunnen maken.

Met z’n allen

“Mijn man Klaas en ik zijn op zo’n dag natuurlijk alleen maar druk in de weer. Hij als kapitein in de stuurhut en ik in de keuken, maar als je dan even buiten komt, proef je de sfeer aan boord. We hebben 25 jaar meegevaren met de race en sinds twee jaar als VIP-boot”, vertelt Gineke. Op de mps Regina Andrea maakten zij zowel in 2018 en 2019 de oversteek samen met de medewerkers en sponsoren van de HT-race. “Vorig jaar was een topdag, een groot feest op zee met alleen maar gezelligheid. Op zo’n dag voel je dat je deel uitmaakt van een groot gebeuren. De HT-race is een evenement met honderden boten en net zoveel mensen van de organisatie die zich keihard inzetten om er voor iedereen een spektakel van te maken. Dat doe je echt met z’n allen.”

Klusje

Gineke vindt het, net als vele anderen, pijnlijk dat de HT-race dit jaar niet doorgaat. Alles staat stil en het aanzicht van de uitgestorven haven van Harlingen doet haar verdriet. Toch proberen zij en haar man het beste ervan te maken, dat doen ze tenslotte al 45 jaar. “Elk nadeel heeft z’n voordeel. We hebben nu de tijd om klusjes te doen die altijd bleven liggen. Onlangs was de lier van de mast stuk. Normaal gesproken zouden we een nieuwe kopen, maar nu heeft Klaas deze zelf volledig gereviseerd.” Verder vult het echtpaar hun dagen met het poetsen, verven en schuren van hun schepen. “Het moment dat we weer gasten mogen ontvangen om te varen, is de boot werkelijk waar een plaatje”, zegt ze.

Lust & leven

En dat moment kan niet snel genoeg aanbreken. Ondertussen proberen zij en haar man positief te blijven, en vooral ook áctief te blijven.

Gineke: “Mijn motto is altijd ‘na regen komt zonneschijn’ en daar blijf ik in geloven. Dat gaat de ene dag soms wat makkelijker dan de andere, maar de vaart is onze lust en leven en van stilzitten worden we echt niet blij. Elke dag staan we vroeg op en verzetten we werk. Zo zijn we toch bezig met hetgeen waar we plezier uit halen.”

_BT Clear

Allround in de maritieme dienstverlening

_BT Clear

Een maritieme dienstverlener in de breedste zin van het woord. Olieverspilling, pech op zee, problemen met de scheepsmotoren, dode potvissen en het opruimen van wrakken. André Borsch, eigenaar van BDS lost het op met zijn team.

En hoe is dit allemaal ontstaan?

André Borsch, een geboren en getogen Harlinger begon in 1990 met BDS in een kleine loods met klein kantoor aan de Willemshaven bij de postbootsteiger. Hier was vroeger het wachtlokaal voor de boten naar Terschelling en Vlieland.

Bij de start van het bedrijf bestonden de voornaamste werkzaamheden uit duik- en bergingswerk en verder maritieme dienstverlening in de meest ruime zin van het woord. Bij het duikwerk werden voornamelijk materialen, zoals netten, touwwerk en kettingen verwijderd uit de schroeven van vissersschepen die de haven van Harlingen als thuishaven hadden. Er waren heel eenvoudige klussen bij, maar ook complexe klussen waarbij André wel 5 uur bezig was om de schroef weer vrij te krijgen, zodat het schip weer op eigen kracht verder kon. Daarnaast was André toen al duurzaam bezig. Voor de gemeente Harlingen ruimde hij al het zwerfvuil op uit de voorhaven van Harlingen.

Grotere huisvesting

In de loop van de jaren breiden de werkzaamheden dusdanig uit dat hij op zoek ging naar grotere huisvesting. Hij vond een geschikte locatie aan de nieuwe Visserijhaven in Harlingen. Nu was er ruimte voor meer materieel en heeft André ook zijn kennis en expertise in olieruimingen uitgebreid. Het werkgebied voor de oliebestrijding loopt van Den Helder tot Delfzijl. Inmiddels is hij marktleider op dit gebied in het Noorden.

Een mooie internationale klus kreeg BDS in 2018. Toen heeft BDS oliebestrijding units geleverd aan Curacao en Bonaire. Zij verzorgden daar de training en doen de jaarlijkse inspectie in opdracht van Rijkswaterstaat.

De meest in het oog springende klus van de laatste jaren is het opruimen van de materialen van een containerschip dat vele containers verloor boven Terschelling in de Noordzee.
De containers met afval werden aangeleverd bij BDS en zij verzorgden de afvalverwerking waarbij alle materialen (staal, hout, etc.) werden gescheiden, verwerkt en op een verantwoorde wijze zijn afgevoerd. Daarnaast is op Schiermonnikoog met een zgn. klepelzuiger gewerkt om aangespoelde plastic korrels op te zuigen. Dat wordt gedaan met een klepelzuiger met daaraan een zuigarm.

Inmiddels bestaat de vloot van André uit meerdere hulpverleningsvaartuigen, een kraanschip en een amfibievaartuig voor drooggevallen platen.

Roeisloep Orkaan

Toen André Borsch net met zijn bedrijf begon, was hij een roeier van roeisloep Orkaan uit Harlingen. Met de Orkaan werden toen ook al diverse prijzen gewonnen. Op een gegeven moment waren de werkzaamheden niet meer te combineren met het roeien in de Orkaan. André is toen gestopt met roeien. Zijn motto was en is nog steeds: Als je ergens aan begint moet je je voor 100% inzetten en anders moet je er niet aan beginnen.

Het sloeproeien werd wel beëindigd maar de liefde voor de Orkaan bleef. Er bestaat voor hem maar één sloep en dat is de Orkaan. Hij sponsorde de Orkaan al jaren en nadat de Orkaan verkocht werd aan de roeivereniging Heeren V uit Muiden ging de sponsoring met die ploeg verder.

Voor de HT kan het bestuur ieder jaar een beroep doen op BDS om de vlaggenmasten met vlaggen weg te halen en te demonteren in zijn bedrijf, nadat de laatste sloepen in Harlingen tussen de havenhoofden van Harlingen verdwenen zijn richting de Waddenzee.

Hij doet dit al jaren belangeloos en dit wordt door het HT-bestuur zeer gewaardeerd.

_BT Clear
 

46e Harlingen-Terschelling - Sloeproeirace

_BT Clear