Harlingen – Terschelling Sloepenroeirace 2006
Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij in actie

 

 

Rein Mulder, als vrijwilliger werkzaam bij de KNRM Harlingen, maakte praktisch vanaf het begin de HT-race mee. Als klein jochie mocht hij mee met zijn vader die als schipper van de Redding Maatschappij voer op de Twente. Zelf geroeid heeft hij de Koninginnerace niet, wel de Grachtenrace in Amsterdam. Als actief lid van de KNRM maakte hij de HT-race inmiddels zo’n achttien keer mee.

Bezemwagen

De race van 2005 was zwaar, maar er zijn wel meer zware races geweest, vindt Mulder. ‘’Zo’n moeilijke race heeft ook wel iets moois, dan weet iedere roeier weer waar hij staat. En als KNRM’er ben je nog scherper en alerter. Achteraf geeft het een voldaan gevoel dat je zo veel hebt kunnen doen.’’ De reddingsboten worden altijd verdeeld over ‘het veld’ en Mulder zat vorig jaar zelf in het achterste deel en voer pas de haven uit toen alle sloepen vertrokken waren. ‘’Tijdens de startprocedure kwam de eerste melding al binnen: aan boord van een damessloep was iemand onwel geworden. De arts aan boord van de reddingsboot heeft de patiënte aan wal gebracht en voor een ambulance gezorgd. Uit de weersvoorspelling was al duidelijk dat het een zware tocht zou worden.

Al gauw bleek dat achterblijvers ter hoogte van het vogeleiland Griend, ongeveer halverwege Harlingen en Terschelling, in de problemen zaten: ze waaiden naar lager wal. Omdat een reddingsboot weinig diepgang heeft, konden we de sloepen bereiken, ze weghalen en met de bemanning afzetten bij de betonningsboot. Doordat de kentering van het tij vroeger kwam dan verwacht, kreeg het grootste deel van de sloepen bij de Vliegstroom de stroom tegen. Bij het begin van het Schuitengat, waar het heel ondiep is, moeten de begeleidingsvaartuigen weg. Het gevolg was dat een groot aantal sloepen zich daar toen bij elkaar bevond en niet verder kon. Koude en buiswater eisten hun tol. We hebben daar als een bezemwagen al die sloepen weggehaald en afgezet bij het betonningsvaartuig. Sommige sloepen konden achter een politieboot gehangen worden en ook een mosselschipper bood zijn diensten aan.’’

Veiligheid wordt verbeterd

Na de race van vorig jaar heeft de organisatie van de HT-race met de KNRM een evaluatie gehouden. Mulder noemt een aantal punten. ‘’Om de communicatielijnen tussen de KNRM en de wedstrijdleiding korter te maken komt er op het wedstrijdschip een afgevaardigde van de KNRM die als coördinator kan optreden. Verder hebben we als aanbeveling aan de organisatie meegegeven dat iedere roeier naast een thermodeken ook een muts mee moet nemen. Het meeste warmteverlies gaat immers via het hoofd. Nog een verbeterpunt voor de situatie bij het Schuitengat: de begeleidingsschepen zouden pas in een later stadium bij de sloepen weg moeten.’’ Mulder kijkt tevreden terug op het evaluatieoverleg en optimistisch vooruit naar de komende race. ‘’Ik hoop op een mooie, maar ook wel zware race, die alle roeiers kunnen uitroeien.’’

1977

De weersomstandigheden waren optimaal toen 4 roeiploegen van start gingen op 4 juni. Op uitnodiging van de zeevaartschool Willem Barentsz deed een roeiploeg van de Vlissinger Zeevaartschool mee en was er ook een afvaardiging van de Harlinger Kustvaartschool Oranje Nassau. 2 sloepen liepen vast op de Jacobsruggen. De bemanning van de Schotse Vier sprong overboord en kreeg het vaartuig binnen een paar minuten vlot. De ploeg van zeevaartschool Willem Barentsz werd door de reddingboot Komer vlot getrokken. De Schotse Vier uit Midsland wist de race met blaren in de handen te winnen en de ploeg uit Vlissingen werd 2e.

1984

Op 1 juni verschenen 36 sloepen aan de start van de roeitocht die inmiddels was uitgegroeid tot een evenement met landelijke bekendheid. Voor Floris Haan en Jaap Roos was het de 10e tocht, een medaille waard. Beide heren ontvingen de medaille uit handen van burgemeester Haaksman. De Schotse Vier legde de tocht af in de snelste tijd tot nu toe: 2 uur, 44 minuten en 43 seconden. Hun sloep was dit jaar getooid met een drakenkop, vervaardigd door de heer Ad Delhez. De winnaar ondervond stevige concurrentie van roeiploeg TS81 in een compleet gerestaureerde sloep. Vanaf de start voeren ze samen op kop en TS81 had bij aankomst een achterstand van slechts 3 minuten. De eerder vertrokken damesploeg uit Harlingen arriveerde als 1e in de haven van Terschelling-West. Ter gelegenheid van de 10e tocht werden in totaal 450 oorkonden en herinneringstegels uitgereikt.



43e Harlingen-Terschelling Sloeproeirace
_BT Clear