‘Den Gouden Phoenix’ is volgens de verzekeringspapieren in 1944 gebouwd als motorreddingssloep voor een Liberty schip. Ze kwam terecht bij een sloopbedrijf in Nederland, maar in 1998 heeft Wijnand Nijs, samen met de leden van vereniging V.O.C., de sloep opgeknapt en gered van de ondergang.
Op 15 april 1999 is de eerste wedstrijd met den Gouden Phoenix geroeid in Vlissingen. Met veel plezier werd er in de sloep geroeid, maar er kwam jaarlijks een hoop onderhoud bij kijken. Het ene jaar schuren en schilderen, maar andere jaren moesten er allerlei gaten worden dichtgemaakt. In 2015 was het zo erg dat de sloep lekvrij moest worden gemaakt voordat de HT-Race geroeid kon worden. “Nadat we van het ponton het water in gehesen waren, zagen we op drie plaatsen het water naar binnen komen. Gelukkig konden we weer snel uit het water worden gehesen en hebben we noodverbandjes aan kunnen leggen”, aldus Ad Kramer.
De roeiers beseften nu wel dat de tijd van het provisorisch opknappen voorbij was: er moest een rigoureuze opknapbeurt komen. Maar hoe was de vraag. “We zijn slechts een kleine vereniging en niet bepaald kapitaal-krachtig”, legt Ad uit. De voorzitter benaderde de bedrijfsschool van Heerema voor hulp. Ad: “Ze wilden ons wel helpen, mits we de tekeningen hadden. Dat was een volgend vraagstuk: hoe kwamen we aan die tekeningen?” Er is besloten een bezoek te brengen aan het Maritiem Museum in Rotterdam. “Met behulp van archivaris Kees van Putten is gezocht naar tekeningen van een Liberty schip, maar tevergeefs. We kregen te horen dat er vroeger weinig bouwtekeningen van sloepen werden gemaakt. Wel vonden we een tekening van een vergelijkbare sloep van de Amsterdamsche Scheepswerf.”
“Omdat we het heel belangrijk vonden de HT te blijven roeien zijn we in contact getreden met de commissie van de Stichting Harlingen-Terschelling Roeirace. Helaas mochten we geen replica bouwen, de sloep mocht alleen worden gerepareerd. Door INVAR Survey zou een 3D-scan van de sloep worden gemaakt, maar onderweg naar de jachthaven in Veere is de sloep gezonken. Den Gouden Phoenix moest door een bergingsbedrijf boven water worden gehaald. Uiteindelijk is de scan gemaakt, tekenbureau Multi engineering heeft de tekeningen gemaakt en de bedrijfsschool heeft het huzarenstukje geleverd. Het is gelukt!”, de leden van de vereniging zijn apetrots. “Weer is den Gouden Phoenix herrezen, weliswaar zwaarder dan ooit. We hopen dat er weer voldoende staal in zit om er jaren in kunnen blijven roeien”, besluit Ad Kramer.
Sinds kort heeft het Maritiem Instituut Willem Barentsz het aanbod cursussen en trainingen uitgebreid. Zo kun je er vanaf nu terecht voor een ijsvaartcursus, een stabiliteits-cursus voor hijsen en liften op zee en voor een opfriscursus ‘dynamic positioning’. We spraken met Wibbo Hofman, senior project manager op het MIWB.
“Die opfriscursus ‘dynamic positioning’ is er speciaal voor professionals in de offshore, die op dit moment thuis zitten. Doordat er minder werk is in de offshore, is er een kans dat mensen niet meer genoeg vaartijd hebben om de juiste papieren te kunnen behouden. Met deze cursus, op de simulator, kunnen er voldoende vaaruren worden gemaakt om tijdelijk de vaarbevoegdheid te behouden”, legt Wibbo uit. Dynamic positioning gaat grof gezegd om het functioneel kunnen gebruiken van schroeven en motoren: op sommige plekken moeten schepen stilliggen, waar het te diep is om de ankers te gebruiken. Wibbo: “Tegenwoordig wordt er geboord op zo’n 3000 meter diepte. Dan is het van groot belang dat het schip met behulp van de schroeven en motoren stil blijft liggen.”
Daarnaast bieden ze sinds kort een cursus ijsvaart, die ook op de simulator gegeven wordt. “Deze cursus ontwikkelden we in samenwerking met BigLift”, vertelt de project manager. “Sinds begin 2017 geldt de ‘polarcode’, voor bemanning op schepen die door de poolgebieden varen is het verplicht de basiscursus ‘varen in polaire wateren’ te hebben. Voor kapiteins en eerste stuurlieden hebben we ook de advanced cursus op het MIWB.” De derde nieuwe toevoeging is een stabiliteitscursus voor hijsen en lifting op zee. “Dat is heel specialistisch werk. We hebben de cursus opgericht met een groot Nederlands offshore bedrijf: Seaway Heavy Lifting.” Alle cursussen en trainingen worden gegeven door gediplomeerde leraren van de maritiem instituut en door externe experts. “Als het om de ijsvaart en heavy lifting cursussen gaat, zijn wij de enige in Nederland die dit geven. Er is daarom veel interesse, zelfs vanuit het buitenland”, vertelt Wibbo.
De trainingen duren een volle week en voor meer informatie kunt u op de website van de zeevaartschool terecht. Daar vindt u ook een overzicht van alle andere cursussen die er gegeven worden.
Website: miwb.nl/cursussen-0