Piet Sinkes’: ‘Shipping news’

 

Zijn hele leven heeft in het teken van de scheepvaart gestaan: al van jongs af aan wilde Piet Sinke varen. “Wij woonden vroeger in Maassluis en vanuit de flat zagen we alle schepen voorbij varen. Die zette ik allemaal op de foto.” Dit was het moment dat Piet gefascineerd raakte door de scheepvaart en dat is altijd zo gebleven.

“Met mijn zestiende ging ik naar zee, ik was meteen al zes maanden van huis. Het eerste schip waar ik op voer was de Smit London en aan boord van dat schip heb ik alle rangen doorlopen. Van dekjongen tot matroos. Daarna ging ik naar de zeevaartschool in Vlissingen en na het behalen van diverse diploma’s en rangen, werd ik kapitein bij Smit: het internationale zeesleep- en bergingsbedrijf”, vertelt Piet. Hij maakte zijn eerste reis als kapitein in 1985, aan boord van de Banckert van Van den Akker Vlissingen.

Onder vuur

Piet werkte vele jaren voor Smit en was onder andere onderdeel van het Ganaveh project in Iran, in 1986. Waarbij diverse oliepijpen met lengtes tot 21 kilometer de zee in werden getrokken. “Het werk werd uitgevoerd onder slechte omstandigheden. Iran was op dat moment in oorlog met Irak, we kwamen vaak –wel twee tot drie keer per dag- onder vuur te liggen”, blikt Piet terug. “Dat was een slechte tijd. Mijn beste tijd had ik in Singapore, waar ik vanaf 1990 ben gaan werken voor Smit Singapore. In 1993 ontmoette ik Elizabeth, waarmee ik later getrouwd ben.”

“Door een samenloop van allerlei omstandigheden ben ik in 1999 teruggegaan naar Rotterdam.” Piet vertelt dat hij meewerkte aan de tweede Benelux-tunnel, de Thomassen tunnel, de berging van de Kursk en de wrakopruiming van de Twin Star. “Na een aanvaring zonk de Twin Star, net buiten de haven van Callao in Peru.” Het project dat Piet het meeste bijbleef ging om twee ‘pipe pull’ projecten in Dahej, India. “De eerste poging in 2003 ging mis, maar gelukkig hebben we een jaar later het project succesvol af kunnen sluiten.”

Maritieme berichten

Vanaf 2001 begon Piet met het rondsturen van maritieme berichten. “Eerst naar een paar vrienden en kennissen, maar langzamerhand gingen steeds meer mensen het lezen.” Piet vertelt dat de verzendlijst inmiddels is uitgegroeid tot 36.700 actieve adressen per dag. “De lezers sturen het ook nog eens door. Bovendien worden de nieuwsbrieven naar vele schepen verstuurd, waar veel opvarenden het zien als hun dagelijkse nieuwsvoorziening op het gebied van scheepvaart. Ik besloot de service iets meer uit te breiden en lanceerde een website: www.maasmondmaritiem.com.” Op de website zijn alle berichten van 2001 tot nu terug te vinden door middel van een zoekmachine. Ook lid worden van de nieuwsbrief kan via de site.


43e Harlingen-Terschelling Sloeproeirace
_BT Clear