Ook de 43e Harlingen Terschelling sloepenrace vaart het schip de Terschelling weer mee voor de nautische veiligheid. Daarnaast zullen ook patrouillevaartuigen van de waterpolitie (KLPD), Rijkswaterstaat, enkele rhib’s en de reddingsmaatschappij KNRM toezicht houden op de veiligheid op het water. Michel Hofsteede, hoofd Operations bij de Rijksrederij van Rijkswaterstaat Zee en Delta, is blij dat zij ook dit jaar weer mee helpen met één van de leukste evenementen van het jaar.
“Het is elk jaar weer een mooie roeirace en ik ben blij dat er dit jaar wederom is besloten dat wij zorg dragen voor de algehele coördinatie op het water. In het verleden voeren we met twee betonningsvaartuigen mee, maar je ziet dat de organisatie de veiligheid steeds meer zelf moet organiseren. Dat gebeurt meer en meer met evenementen. Die trend is wel jammer, want dan zie je dat het financieel bijna niet haalbaar is en het daardoor lastig wordt dit aspect volledig rond te krijgen. Het is zonde als daardoor dit soort evenementen verdwijnen en ik hoop dan ook dat we in de toekomst nog lang mee mogen varen met deze roeirace. Dit is toch één van de hoogtepunten van het jaar voor velen!”
De Rijksrederij, waar de Terschelling onder valt, heeft een vloot van ongeveer 120 schepen en stelt deze beschikbaar aan de Douane, Kustwacht, Rjkswaterstaat en het ministerie van Economische Zaken. Ze beheren, bemannen en onderhouden de schepen. Hofsteede zet de vaartuigen in waar nodig. “De Terschelling wordt normaal ingezet als vaarwegmarkeringsvaartuig, maar heeft dus op vrijdag 26 mei een speciale functie tijdens de roeirace; zorg dragen voor de veiligheid. Juist dit schip is hier natuurlijk perfect voor als stabiel platform, hoog uitkijkpunt op het water, groot werkdek en uitgerust met een scheepskraan. Locale kennis draagt daar ook aan bij en die is aanwezig want de thuisbasis is West-Terschelling.”
De vaargeul tussen Harlingen en Terschelling is een geul die constant in beweging is, de risico’s kunnen dus per jaar verschillen. “Het is toch op open water, de Waddenzee, er is getijdenstroom en er zijn golven. Voor teams met weinig ervaring is dat best spannend. De meesten varen alleen op binnenwateren en zo’n open zee is echt wat anders. Daarom is het ook zo belangrijk dat wij mede zorg dragen voor de veiligheid.”
Hoe heftig de race gaat worden hangt uiteraard ook samen met de weersomstandigheden. Het ideale weerplaatje is zonnig met niet teveel wind. Maar dat heeft natuurlijk niemand in de hand.
Daarom bekijken het organisatiecomité en vergunningverlener Rijkswaterstaat in samenwerking met het KNMI voorafgaand aan de race de weersomstandigheden. “Op basis daarvan wordt er besloten of er wel of niet wordt geroeid. Er wordt onder andere gekeken naar het zicht, dat moet minimaal 1500 meter zijn, daarnaast mag de wind niet harder zijn dan windkracht zes. Als de weersomstandigheden tijdens de race verslechteren, dan wordt er opdracht gegeven om de sloepen m.b.v. de volgboten op sleeptouw te nemen. Ook moeten alle ondersteunende faciliteiten beschikbaar zijn, zoals patrouilleschepen, rhib’s en de reddingsmaatschappij.”
Voor de bemanning van de Terschelling is het ook echt even wat anders dan hun dagelijkse werk. Ze varen dan ook vrijwillig mee aan boord en velen kijken er echt naar uit. Dirk de Boer, normaal gesproken de vaste gezagvoerder van de Terschelling is zelfs voorzitter van de stichting HT-Roeirace en heeft zelf ook meerdere malen meegedaan. Dat geeft wel aan hoe betrokken de bemanningsleden zijn. Ik kan er zelf helaas dit jaar niet bij zijn. Succes en hopelijk tot volgend jaar!