Leerlingen buigen zich over opdracht Duurzaamheid. Foto van links naar rechts: Chris Receveur, Bram Wolters, Jesper Zendman en Kick Gerringa.
Dat we duurzamer moeten omgaan met Moeder Aarde begint steeds meer door te dringen in onze samenleving. Ook bij jongeren. Zij zijn de toekomst en zullen de mogelijke gevolgen van klimaatverandering gaan ondervinden. Hoe bereik je jongeren om ze mee te laten denken over mogelijke oplossingen? Juist, via het onderwijs! Daarom formuleerden we voor het Technasium van het Bernardinuscollege een opdracht waarbij de leerlingen op geheel eigen wijze werkten aan het thema duurzaamheid. Tot groot enthousiasme van de leerlingen. Bram Wolters: “Heel interessant om met dit actuele thema creatief aan de slag te gaan. Veel leuker dan uit boeken leren.”
Vijf tweede klassen havo en vwo werkten gedurende acht weken aan een advies over hoe het beste om te gaan met de gevolgen van klimaatverandering. Vooraf verzorgden ambtenaren van de gemeente een gastcollege. Ook deden de leerlingen onderzoek naar wateroverlast en hittestress op locaties in Heerlen: door de klimaatverandering zijn dit de voornaamste problemen waar de stad mee kampt. In groepjes gingen ze vervolgens aan de slag, op zoek naar oplossingen voor de problemen.
De leerlingen werden uitgedaagd om vooral out of the box te denken. Zonder hinder van vooraf vastgestelde richtlijnen of budgetten. Het resultaat? Heel uiteenlopende oplossingen! Begeleider en docent Leon van den Broek: “De resultaten waren verrassend. Van het maken van groene daken in de stad tot het aanpassen van putten zodat deze veel meer water kunnen verwerken. Maar ook een voorstel om winkelcentrum ’t Loon af te breken om daar een groen stadspark aan te leggen.” Leerling Bram vult aan: “Tijdens het uitvoeren van de opdracht realiseerden we ons dat eenvoudige oplossingen net zoveel kunnen bijdragen aan duurzaamheid als duurdere oplossingen. Dat was wel een eyeopener.”
Ibrahim Hamid deed met de opdracht vooral kennis op over duurzaamheid. “Ik vind het leuk dat we met onze ideeën de gemeente Heerlen op weg kunnen helpen. Maar ik ben zelf ook bewuster geworden van de gevolgen die klimaatverandering met zich meebrengt.” Tessa Lodewijks, technator van het Bernardinus: “Misschien is dat wel de belangrijkste opbrengst. Dat het - naast het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden en samenwerken - bewustwording op gang brengt bij onze leerlingen. Bewustwording die ze op hun beurt weer op anderen kunnen overdragen.”
De opdracht is inmiddels volbracht. Maar het thema duurzaamheid leeft voort. Een groepje leerlingen is op eigen initiatief het Spiegelproject gestart. Hun missie? Bewustwording vergroten en het verduurzamen van de school en omgeving, in samenwerking met de wijk, scholen in de wijk, gemeente en regio.
De resultaten hebben een plekje gekregen in het Raadhuis van de gemeente
Deze commissie - die inmiddels al uit veertig leerlingen bestaat - heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat er op het Bernardinuscollege geen wegwerpservies meer wordt gebruikt. Tessa Lodewijks vindt het mooi dat deze leerlingen zelfstandig zijn opgestaan. “Dit laat wat mij betreft zien dat de opdracht van de gemeente zeer succesvol is. Niet in de eerste plaats vanwege de aangedragen oplossingen. Maar vooral ook omdat deze generatie het goede voorbeeld kan gaan geven over hoe we met onze aarde moeten omgaan.”
Wat is het Technasium?
Het Technasium streeft onder meer naar een verbeterde instroom voor bètatechnische opleidingen in het hoger onderwijs en wil de belangstelling voor bètatechnische beroepen vergroten.
Ook met uw leerlingen aan de slag?
Denkt u nu: dat lijkt me ook leerzaam én leuk om met leerlingen eens op een andere manier naar duurzaamheid te kijken? Neem dan contact op met de gemeente via [email protected]