_BT Clear

Afval in Echt-Susteren, wat doen we ermee?

Afval scheiden is belangrijk. We weten inmiddels allemaal dat afval scheiden goed is voor het milieu en voor de portemonnee, of weten we dat toch niet?

We scheiden te weinig

Uit onderzoek is gebleken dat we in Echt-Susteren te weinig afval scheiden. Slechts 59% van de totale hoeveelheid huishoudelijk afval werd gescheiden in 2017. Daarmee zit Echt-Susteren onder het landelijke gemiddelde! In Nederland heeft de overheid namelijk besloten dat minimaal 65% procent van de totale hoeveelheid huishoudelijk afval gescheiden moet worden. Dit percentage wordt in 2020 zelfs al verhoogt naar minimaal 75%.

Waarom scheiden?

De strengere regels en eisen over afval hebben gevolgen voor iedereen. Zo wordt het verbranden van restafval in 2019 al een stuk duurder. Daarbij komt dat het (na)scheiden van afval bij grote afvalinzamelinstanties veel werk, tijd en dus geld kost. Deze extra kosten worden uiteindelijk niet alleen door de overheid maar ook door de burgers betaald in de vorm van afvalstoffenheffing. Door afval te scheiden kunnen we niet alleen kosten besparen, maar ook het milieu positief beïnvloeden. De gescheiden afvalstromen kunnen we namelijk gebruiken om nieuwe grondstoffen te maken. Hierdoor worden grondstoffen niet onnodig vernietigd (door verbranding) maar worden ze opnieuw verwerkt tot een grondstof voor een nieuw product. Dit noemen we ook wel recyclen.

Gemeente onderzoekt afvalinzamelsystemen

Om te kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving, gaat de gemeente onderzoeken welke mogelijke verbeteringen in het afvalsysteem ons hierbij kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan PMD-zakken, of wekelijks inzamelen van het gft. Alle verschillende mogelijkheden worden door een professioneel onderzoeksbureau in kaart gebracht voor de gemeente Echt-Susteren. Op die manier worden alle voor- en tegenargumenten meegenomen in een uiteindelijk besluit voor een afvalinzamelsysteem dat de nieuwe raad in 2018-2019 zal nemen.

Afval scheiden moeilijk?

Uit een eerdere afvalcampagne (100-100-100) is gebleken dat afval scheiden helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. Het is enkel even ‘’de knop’’ omzetten. We merken dat afvalstromen zoals glas en papier al best wel goed gaan. Waarom kan dit dan niet ook voor het plastic, blik en gft? Vooral deze laatste stroom, het groente-, fruit- en tuinafval, belandt nog te vaak bij het restafval. Bijna de helft van het restafval bestaat uit gft. Dit is zonde want gft wordt verwerkt tot compost en biogas, en dat is dan weer beter voor het milieu!

Scheidt u met ons mee?

Het lijkt allemaal heel simpel op papier, maar hier moeten we samen onze schouders onder zetten. Daar kunnen we vandaag al mee beginnen. Groente-, fruit,- en tuinafval kan in de groene afvalcontainer. Verpakkingsplastic kan in de plastic ‘heroes’ zakken. Textiel, blik, glas en drankkartons kunt u gratis inleveren bij de ondergrondse containers in de gemeente. Groot huishoudelijk- en bouwafval kunt u wegbrengen naar een milieupark. Zijn er nog dingen waarover u twijfelt of dit wel of niet bij het restafval mag? Kijk dan op de afvalwijzer die ieder jaar in januari op de deurmat valt, op www.echt-susteren.deafvalapp.nl of gebruik DeafvalApp. Echt-Susteren gaat voor scheiden. Scheiden jullie met ons mee?

Asbest veilig verwijderen

Particulieren, bedrijven en (overheids-)instellingen mogen in 2024 geen asbestdaken meer bezitten om gezondheidsproblemen door asbest te voorkomen.

Verbod op asbest daken

Oude daken kunnen door de jaren heen zijn aangetast door weer en wind. Daardoor kunnen asbestvezels vrijkomen die een gevaar kunnen vormen voor de volksgezondheid. Het verbod geldt voor asbestdaken die in contact staan met de buitenlucht zoals golfplaten en dakleien. Het verbod geldt niet voor asbesthoudend materiaal aan de binnenkant van gebouwen zoals asbesthoudend dakbeschot of isolatiemateriaal dat onder de dakbedekking zit. Tevens geldt het verbod niet op boeidelen, dakgoten en gevelpanelen.

Wanneer moet asbest worden verwijderd?

Als asbest in materiaal zit verwerkt maar er niets mee gebeurt, is verwijdering niet nodig. Zit het asbest niet in het materiaal verwerkt dan kunnen asbestvezels snel vrij komen. In dat geval moet u het afschermen of (laten) verwijderen. Alle beschadigde asbestdaken dienen per direct te worden verwijderd. De eigenaren van asbestdaken zijn verantwoordelijk voor de verwijdering van asbest. Hiervoor kunt u een gecertificeerd asbestverwijderingsbedrijf inschakelen die in het bezit zijn van een SC-540 certificaat. Voor asbestverwijdering gelden strenge regels. Deze staan beschreven in het Asbestverwijderingsbesluit 2005 en het Bouwbesluit 2012.

Let op: u mag van de overheid maximaal 35m2 asbest zelf verwijderen. Verwijdert u meer asbest in eigen beheer en bent u niet gecertificeerd hiervoor? Dan loopt u het risico op hoge boetes. Informeer u dus goed, voordat u met asbest aan de slag gaat.

Inventarisatie asbest

Voor de aanvang van renovatie- of sloopwerkzaamheden is het verplicht om de situatie duidelijk te analyseren. Hiervoor schakelt u een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf in. Dit bedrijf geeft aan hoe groot de risico’s zijn van de geplande werkzaamheden. Hoe hoger het risico, hoe zwaarder de maatregelen. Vervolgens dient u vier weken voor aanvang van sloopwerkzaamheden een sloopmelding te doen via www.omgevingsloket.nl. Daarnaast bent u verplicht om twee dagen voor aanvang van de sloopwerkzaamheden dit kenbaar te maken bij de gemeente.

Subsidieregeling verwijderen asbestdaken

Voor het verwijderen van asbestdaken is tot 31 december 2019 een subsidieregeling getroffen voor particulieren. U maakt aanspraak op deze regeling als de factuur van verwijdering ook aan u gericht is. De subsidie bedraagt € 4,50 per m2 verwijderd asbestdak met een maximum van € 25.000 per adres. U kunt alleen in aanmerking komen voor de subsidie als de oppervlakte van het geïnventariseerde asbestdak meer is dan 35 m2. Het verwijderen van dakbeschot met asbest erin komt niet in aanmerking voor deze subsidieregeling. Voor bedrijven zijn er fiscale voordelen vanuit de milieuinvesteringsaftrek. Een bedrijf kan de kosten van asbestverwijdering opvoeren als investering en als gevolg van een lagere winst hierdoor belastingvoordeel genereren. Deze investeringsaftrek kan dus voor veel bedrijven interessant zijn.

Meer informatie?

Voor meer informatie over het verwijderen van asbest en de spelregels kunt u www.infomil.nl raadplegen. Wilt u meer informatie over de subsidieregeling? Ga dan naar www.rvo.nl.




_BT Clear