Ludy van Brink. Jeugd- en gezinswerker, Partners in Welzijn.

Aandacht voor onze jongeren tijdens de coronacrisis

Veel jongeren hebben het mentaal zwaar, zeker sinds de tweede lockdown en het opnieuw sluiten van de scholen. Thuisonderwijs, bijbaantjes zijn misschien weggevallen, sporten is niet meer vanzelfsprekend, ze kunnen niet ontspannen tijdens concerten of festivals, beperkte sociale contacten. Eenzaamheid en somberheid is een steeds vaker gehoorde klacht onder deze leeftijdsgroep.

Signalen van jongeren

Amanda Postma, schoolmaatschappelijk werker (Partners in Welzijn), vertelt dat ze ziet dat jongeren vaak moeite hebben om zichzelf te motiveren voor school. “Ze hebben moeite met concentreren, het gebrek aan sociale contacten en het vele binnen zitten. Steeds meer jongeren voelen zich eenzaam en neerslachtig. We zien jongeren die zich grote zorgen maken om kwetsbare mensen in hun directe omgeving.”

Volgens onderzoekers voelt bijna de helft van de jongeren voelt zich slechter dan voor de coronacrisis. Sociale isolatie als gevolg van beperkte contacten en de sluiting van scholen kan een langdurig effect hebben op hun mentale veerkracht. Veel jongeren hebben het gevoel dat hen dingen worden afgepakt in deze coronaperiode. Dat geeft een gevoel van onmacht.

Sombere gevoelens en gedachten

Petra Breddels, orthopedagoge (CJG Westelijke Mijnstreek) vertelt: “We zien jongeren die overspannen raken door hun schoolwerk. Wat soms zelfs leidt tot schooluitval, maar ook tot stress of somberheid. Het is goed denkbaar dat de coronamaatregelen invloed hebben. Daarnaast draagt de periode van het jaar hier aan bij. Verder lijken jongeren ook minder goed tegen een stootje te kunnen. Ze hebben vaak hoge verwachtingen van het leven door social media. En soms een minder sterk sociaal netwerk om op terug te vallen.”

Dit leidt soms tot zorgelijke signalen. “Suïcidale gedachtes onder jongeren komen voor. De stress en emoties lopen hoog op, ze denken dan ‘dit moet stoppen’ en zien suïcide als enige uitweg. Gelukkig blijft het meestal bij gedachtes in een opwelling. Maar onze ogen ervoor sluiten kunnen we niet.”

Ontwikkeling van pubers

De impact op deze leeftijdsgroep is enorm. Als ouder denk je misschien: niet naar een feest gaan stelt toch niks voor? En ze hebben toch online contact met vrienden?

Als we kijken naar de ontwikkelingsfase waar ze in zitten, wat hun noodzakelijke behoeften zijn, dan zie je dat zoiets als feestjes essentieel zijn voor hun ontwikkeling. In dat sociaal contact leren ze vaardigheden die nog volop in ontwikkeling zijn. Ze hebben bijvoorbeeld de ervaring van verliefd worden nodig. Ze zijn bezig zich langzaam los te maken van hun ouders en zichzelf te vinden.

Uitdaging voor ouders

Los van corona kan de puberteit al ingewikkeld voor ouders zijn. Tijdens de coronacrisis nog meer. Als ouder weet je dat jongeren een besmettingsbron zijn, maar zie je ook dat je kind enorm wordt getroffen door de maatregelen. Het eist mentaal zijn tol. Als ouder word je overspoeld door tegengestelde belangen.

Tips voor ouders:

Ludy van Brink, jeugd- en gezinswerker (Partners in Welzijn) geeft concrete tips:

  • Observeer je kind en lees tussen de regels door.
    Een moeder vertelde: “Ik zag mijn zoon zich steeds meer terugtrekken. Hij zei dat hij school en vrienden niet miste. Hij zat uren te gamen, en zei zich prima te vermaken. Maar ik zag dat hij steeds meer in zijn schulp kroop. Hij maakte een neerslachtige indruk. Het ging niet goed met hem en hij had het zelf niet door.”
  • Neem het niet persoonlijk
    Pubers kunnen heel direct zijn en bot overkomen. Ze hebben nog niet de woordenschat om zich beter te uiten. De kunst is om het niet persoonlijk te nemen.
  • Luisterend oor
    Jongeren lijken vaak vol zelfvertrouwen en bravoure te zitten, maar voelen zich misschien toch niet lekker in hun vel. Dan is het heel belangrijk om thuis te komen, hun ei kwijt te kunnen en een luisterend oor en kopje thee te krijgen.
  • Erken de emoties die er zijn
    Probeer te begrijpen wat er in dat hoofd omgaat. Help er woorden aan te geven. Een puber houdt er niet van om de les gelezen te krijgen, probeer wat je zelf denkt en vindt in te slikken. Maar… we mogen ook niet denken dat ze het allemaal wel alleen kunnen.
  • Focus op wat er goed gaat
    Jongeren leren vaak beter van positieve feedback, pas in volwassenheid wordt er beter geleerd van negatieve feedback. Het is beter om te focussen op wat je kind goed doet.
  • Zoek als ouder steun bij andere ouders
    Ook voor ouders is deze situatie helemaal nieuw. Het kan helpen om je zorgen over je puber te delen met andere ouders. Hoe gaan zij hiermee om?
  • Andere tips
    – Geef je puber de ruimte. Voor het oefenen met autonomie hebben ze privacy en tijd voor zichzelf nodig.

– Pubers hebben een eigen ruimte nodig voor hun schoolwerk, anders zijn ze snel afgeleid. Kijk wat mogelijk is in huis.

– Stimuleer online contact met vrienden.

– Stel ze gerust door te bespreken dat er nog steeds positieve dingen te vinden zijn in deze lastige periode.

– Activeer je kind. Ze hebben dat nodig!

Meer lezen?

Op www.opgroeienin046.nl vind je eerder verschenen artikelen over dit onderwerp in het corona-themadossier.

Ook zijn we onlangs gestart met de serie ‘mentaal fit tijdens deze coronatijd’. Boordevol tips voor kinderen, jongeren, jongvolwassenen en hun ouders. Deze serie is ook te vinden in het corona-themadossier. Kijk hiervoor op www.opgroeienin046.nl/corona.

Hulp of advies nodig?

Heb je een vraag aan Partners en Welzijn? Je kunt ons Whatsappen, bellen 046-4575700 of mailen [email protected]

_BT Clear
_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

.

.

_BT Clear