Samenwerking met voortgezet onderwijs

Comenius College

Het CJG werkt samen met verschillende partners, waaronder scholen. Een schoolmaatschappelijk werker van het Comenius College vertelt over de samenwerking met het CJG.

_BT Clear

Wat betekent het CJG voor u?

“Het CJG is voor mij een belangrijke samenwerkingspartner.”

Heeft u vaak contact met het CJG?

“In het begin van het schooljaar hebben we hier op school een project gehad rondom depressiviteit, daarbij heb ik veel contact gehad met het CJG. Bijvoorbeeld voor het doorverwijzen van kinderen naar trainingen.

Daarnaast heb ik een jongerencoach ingezet voor een leerling. Met die coach heb ik goed contact. Natuurlijk heb ik ook contact met de school- verpleegkundige van het CJG. Zij is hier ongeveer één keer in de week. Als er iets is hebben we contact, bijvoorbeeld om samen te kijken of maatschappelijk werk voor een bepaalde situatie passend is. Daarnaast zien we elkaar tijdens het zorg- en adviesteam overleg, dat is één keer in de zes weken.”

Kunt u wat meer vertellen over het project rondom depressiviteit?

“Het project is tot stand gekomen toen we merkten dat er op school jongeren met depressieve gevoelens rondliepen. De school heeft samen met het CJG nagedacht over wat daar aan gedaan kan worden. Met het CJG en een psycholoog van Lucertis zijn we toen gestart met een pilot in één klas. De jongeren uit die klas hebben een vragenlijst gekregen, met toestemming van hun ouders. De psycholoog heeft de ingevulde vragenlijsten bekeken en bij ons aangegeven wat opviel en wat niet. Vervolgens zijn jongeren bij mij gekomen voor een gesprek, om te kijken of er bijvoorbeeld extra ondersteuning nodig was. Wat ik heel fijn vond van het project, was dat er in Capelle snel hulp ingezet kon worden. Bijvoorbeeld trainingen.

Om wat voor trainingen gaat het daarbij?

“Trainingen over weerbaarheid en grenzen aangeven.”

Benaderen docenten het CJG wel eens voor vraagstukken?

“Andersom: het CJG benadert wel eens een docent! Bijvoorbeeld omdat een jongere bij hen bekend is. Dan wordt de mentor gebeld (dat gaat natuurlijk in overleg met de ouders) om te vragen hoe het op school gaat of er wordt gevraagd of de mentor bij een overleg aanwezig kan zijn. Dat vind ik heel goed.”

Hoe verloopt het contact met het CJG?

“De manier waarop het hier in Capelle werkt, vind ik heel fijn. Het gaat soepel. Ik ben heel tevreden met het contact. Nu heb ik voor het eerst een situatie waarbij ik langer moet wachten tot de hulp ingezet wordt, dus dat vind ik jammer. Maar over het algemeen ben ik heel tevreden. Ik zou het wel fijn vinden als er een schema zou zijn met wat er allemaal bij het CJG is. Bijvoorbeeld bepaalde trainingen of activiteiten, een schema voor heel het jaar. Dat zou voor jongeren heel leuk zijn, dan kunnen ze zien waar ze bij het CJG voor terecht kunnen.”

_BT Clear

Tips om het zelfvertrouwen van uw puber te vergroten

_BT Clear

Onzekerheid in de puberteit

Veel pubers zijn onzeker en hebben weinig zelfvertrouwen. Dat is normaal en hoort bij de ontwikkeling. Tijdens de puberteit verandert er immers veel voor uw kind. Dat betekent niet dat het niet vervelend is om onzeker te zijn. Hieronder vindt u tips om uw puber te helpen meer zelfvertrouwen te krijgen.

Moedig uw kind aan eigen keuzes te maken

Wat deze keuze ook is. Zelfstandigheid betekent onder andere dat uw kind doet wat bij hem of haar past, op een eigen manier. In het leven van pubers worden zelfstandigheid en eigen identiteit steeds belangrijker. Dat hoort bij het proces van losmaken en zelfstandig worden. Het is goed om uw puber dingen alleen te laten doen, zoals een baantje zoeken of kleding kopen. Hiermee versterkt u het zelfvertrouwen.

Leer uw kind eigen verantwoordelijkheid nemen

Leren omgaan met verantwoordelijkheden hoort bij de ontwikkeling en leeftijdsfase van een puber. Verantwoordelijkheid dragen leert een kind door het te krijgen. U leert uw kind dan de consequenties van zijn/haar keuzes te aanvaarden. Het is soms lastig om als ouder niet de verantwoordelijkheid over te nemen als u het idee hebt dat het mis gaat. Hoe verleidelijk het ook kan zijn om zelf in actie te komen en allerlei dingen voor uw puber te regelen, doe het niet. Draag wel zorg voor uw kind en help hem/haar, maar neem geen verantwoordelijkheid over.

Hoe kan ik onzekerheid bij mijn kind herkennen?

Deze punten kunnen wijzen op onzekerheid. Uw puber…

  • Loopt met het hoofd omlaag

  • Kijkt u niet recht in uw ogen aan

  • Praat negatief over zichzelf en anderen, roddelt veel

  • Is (te) dramatisch over dingen

  • Praat luid om zichzelf te overschreeuwen

  • Probeert anderen te overtuigen van iets wat ze niet voelen of zijn

  • Sluit zich af van de buitenwereld

  • Verontschuldigt zichzelf vaker dan nodig

  • Zoekt extreem veel aandacht op overdreven manieren

Maakt uw kind een fout, geef hem of haar dan opbouwende feedback. Kinderen en zeker ook pubers hebben de ruimte nodig om te vallen, te leren en hun eigen oplossingen te vinden. U kunt uw kind hierbij helpen door te vragen wat hij of zij er zelf van vindt en hoe het een volgende keer anders zou kunnen. Geef uw kind daarnaast het gevoel dat hij of zij altijd bij u terecht kan voor hulp.

Stimuleer vriendschappen

Vriendschappen zijn heel belangrijk voor het zelfvertrouwen. Alleen zijn maakt eenzaam en onzeker. Moedig uw kind daarom aan om met vrienden om te gaan. Onthoud de namen van de beste vrienden, toon interesse en nodig ze thuis uit. Meer tips Klik hier

Bronnen: jmouders.nl, online-opvoedhulp.nl

_BT Clear