Nederland kent allerlei schoolsoorten. Passend Onderwijs is echter niet de zoveelste schoolvorm, maar een verandering in het Nederlandse schoolsysteem. Iedereen met schoolgaande kinderen krijgt ermee te maken.
Passend onderwijs is de benaming voor de manier waarop onderwijs wordt geregeld voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Het gaat daarbij om zowel lichte als zware ondersteuning, zoals extra begeleiding op school, aangepast lesmateriaal, hulpmiddelen of onderwijs op een speciale school.
Extra begeleiding
Door het passend onderwijs gaan kinderen zoveel mogelijk naar regulier onderwijs, ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. In het verleden gingen deze kinderen naar het speciaal onderwijs, of kregen zij een leerlinggebonden budget, het zogenaamde ‘rugzakje’. Het speciaal onderwijs blijft wel bestaan, maar kinderen worden zoveel mogelijk op reguliere scholen geplaatst. Ze krijgen op die scholen wel de extra zorg die zij nodig hebben. Het passend onderwijs verandert dus de situatie in de klas. Sommige leerlingen zullen speciale hulpmiddelen gebruiken tijdens de les of extra begeleiding krijgen.
www.passendonderwijs.nl
www.steunpuntpassendonderwijs.nl
www.swvdeeem.nl
www.infovoorjou.nl
www.opvoeden.nl
Zorgplicht
Iedere school heeft vanaf nu een zogenaamde ‘zorgplicht’ voor je kind.
Dit betekent dat een school verplicht is om jouw kind een passend onderwijsaanbod te doen. Dit kan extra ondersteuning zijn in de vorm van hulp op maat, of het zoeken naar een school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs die beter bij je kind past. De extra ondersteuning wordt rechtstreeks door de samenwerkende scholen georganiseerd en betaald.
Informatiepunt Passend Onderwijs
Om te zorgen dat kinderen het onderwijs krijgen dat bij hen past, werken scholen samen in samenwerkingsverbanden. Vanaf 1 augustus 2014 is SWV de Eem verantwoordelijk voor de bovenschoolse zorg voor leerlingen en de besteding van middelen voor lichte en zware ondersteuning in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs in regio de Eem. SWV de Eem is een vereniging van 32 samenwerkende schoolbesturen primair onderwijs voor passend onderwijs in de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten-Spakenburg (Eemdijk), Leusden (Achterveld), Soest (Soesterberg) en Woudenberg.
SWV de Eem heeft speciaal het Informatiepunt Passend Onderwijs (IPPOO) voor ouders opgericht voor alle vragen bij de zoektocht naar een geschikte school of extra ondersteuning voor hun kind(eren). Ook professionals buiten het onderwijs (zoals artsen, wijkteams, hulpverleners) kunnen gebruik
maken van het IPPOO. Het is ook mogelijk om je vraag of probleem anoniem te melden, zonder dat de school of je kind er direct bij betrokken raakt. Het IPPOO is maandag van 13.30-16.00 uur en donderdag van 9.00-12.00 uur telefonisch bereikbaar op 033-7601191 of per e-mail: [email protected]
Een uitdaging voor het onderwijs
De juffen en meesters op de school van je kind staan voor een flinke uitdaging. Natuurlijk hebben zij zich voorbereid op het passend onderwijs, maar het zal het soms best even zoeken zijn naar de juiste manier van werken. Denk gerust op een positieve manier met hen mee, maar geef ze ook je vertrouwen. Ook zij willen het beste voor je kind!
“Het rugzakje van mijn zoontje wijzigt in een arrangement, dat 80% van het vorige budget bedraagt. Dat klinkt als een teruggang, maar dat is het in ons geval niet. Binnen het Passend Onderwijs wordt namelijk strenger toegezien op de besteding van dat budget. In het oude systeem besteedde de school maar een deel van het budget daadwerkelijk aan ons kind en verdween de rest in de algemene middelen van de school. Dit lag niet aan de betrokkenheid en inzet van de leerkrachten, maar aan de schoolleiding. Hierdoor kregen we geen overzicht van de uitgaven. Dat kan nu niet meer. Bij het nieuwe arrangement gaat het budget naar de Koninklijke Auris Groep. Als de school de ondersteuning geeft die op dat moment gewenst is, krijgt ze daarvoor dat deel van het budget. Als de kwaliteit onder de maat is, krijgt de school dit geld niet meer, maar verleent Auris de hulp zelf of besteedt ze die uit aan derden. Deze toekenning van het budget wordt bovendien per project bekeken, bijvoorbeeld voor gestructureerd leren werken, verbeteren van het leesniveau of van sociale vaardigheden. Door deze betere controle op de besteding van het budget wordt de school gedwongen kwaliteit te leveren. Daarom pakt de wijziging voor mijn zoon gunstig uit.”