Samen naar 2030

_BT Clear

Samen naar 2030

Ook op de langere termijn wil Waddinxveen een zelfstandige gemeente blijven. Het college wil in 2016 een toekomstvisie voor de komende 15 jaar opstellen en bepalen hoe de gemeente er in 2030 uitziet. Dat doen we samen met iedereen die betrokken is bij Waddinxveen. Als zelfstandige gemeente zal de samenwerking met partners en andere gemeenten in de regio verder toenemen. Bijvoorbeeld op het gebied van bouw- en woningtoezicht, belastingzaken en de bedrijfsvoering.

Samenwerking is voor Waddinxveen sowieso een sleutelwoord: met de omliggende gemeenten in de regio, maar natuurlijk ook in de wijken en met de vele Waddinxveense organisaties en verenigingen. In 2016 stellen we per wijk een integraal wijkactieplan op en wordt er meer aandacht gegeven aan ‘wijkgericht werken’. Initiatieven in de wijken worden ondersteund met een structureel budget en de gemeente wordt zichtbaarder, onder andere met de aanstelling van zogeheten ‘wijkwethouders’.

Modern en klantgericht

Ook in de komende jaren wordt er hard gewerkt om de samenwerking en betrokkenheid in heel Waddinxveen te vergroten. Waddinxveen wil daarbij een krachtige, slanke gemeentelijke organisatie zijn, die u goed te woord staat en helpt én snel van dienst kan zijn. Dit willen we bereiken met goede communicatie en een open bestuur. Ook wordt het makkelijker voor u om met een laptop, smartphone of tablet, vanuit welke locatie dan ook, zaken te doen met de gemeente en producten van de gemeente af te nemen. Dat geldt natuurlijk ook voor de toegang die u heeft tot belangrijke informatie als beleidsplannen, bestemmingsplannen en verordeningen.

Burgemeester Bert Cremers: “2016 wordt opnieuw een jaar met een bijzondere opgave”

Het gesprek met u staat daarin centraal. Wij willen en zullen met u het gesprek zoeken over de toekomst van Waddinxveen: wat u belangrijk vindt en welk beeld u heeft. De toekomstvisie die wij willen opstellen moet immers niet de toekomstvisie van de gemeente zijn, maar van de gemeenschap. Hoe en in welke omgeving willen wij samenwonen in 2030? Ook de verantwoordelijkheid die wij willen nemen als het gaat om de stroom aan mensen die in Nederland een nieuwe toekomst willen opbouwen, zal een onderwerp van gesprek tussen u en het gemeentebestuur zijn. Dat zal 2016 tot een bijzonder jaar maken waarin wij elkaar beter leren kennen. Een goede zaak!”

_BT Clear

Wijkplatforms: brengen mensen samen

In Waddinxveen zijn er verschillende Wijkplatforms en de vertegenwoordigers functioneren als de oren en ogen van de wijk. Zowel vanuit de inwoners naar de gemeente als viceversa. “We doen ons uiterste best om belangrijke informatie of signalen op te pakken en door te spelen naar de juiste persoon,” vertelt Peter Kops. Hij is als ­wijkregisseur werkzaam bij de gemeente. “Met de wijkplatforms kijken we ­altijd naar het collectief belang en daarnaast krijgen ze steeds meer een sociale taak. Het is belangrijk om de samenwerking en het onderlinge contact tussen inwoners te vergroten. Ieder wijkplatform heeft een eigen budget en vanuit de wijk kunnen ideeën aangedragen worden hoe dat budget het beste besteed kan worden. Leuke activiteiten waar de hele buurt aan deel kan nemen maken dat er meer saamhorigheid is. In 2015 was de eerste ­Waddinxveense ­Buitenbioscoop een belangrijk hoogtepunt. Het was een gezamenlijk ­project van alle wijkplatforms en in de ­organisatie werd er goed samengewerkt. Er was grote belangstelling, want zeker 400 bezoekers genoten van de film en het samenzijn. Omdat het zo’n groot succes was, hopen we in 2016 weer een buitenbioscoop te organiseren. De wijkplatforms zijn al voorzichtig begonnen met de organisatie van dit evenement.”

_BT Clear

Waddinxveen steeds digitaler

Het contact en het zakendoen tussen inwoners en de gemeente gebeurt steeds vaker online. In 2015 is de website van de gemeente vernieuwd en is gestart met eHerkenning. Dit nieuwe inlogsysteem helpt ondernemers om een aanvraag, verzoek of bezwaar digitaal in te dienen bij overheidsinstanties en instellingen. Ook voor particulieren is er al een groot aantal producten en diensten dat digitaal wordt aangeboden en dit wordt in 2016 verder uitgebreid. Via een klantenpanel, dat is opgezet om inwoners regelmatig mee te laten denken over de website, wordt waardevolle informatie verkregen over onder meer de digitale dienstverlening. Fer Bonsel is één van de deelnemers van dit panel en via een enquête kreeg hij de kans om zijn mening te geven over de nieuwe ‘look en feel’ van de gemeentelijke website. “Dat deed ik graag. Ik heb jarenlang in de ICT en Digital Signage gewerkt en kon mijn expertise nu voor een heel ander doeleinde dan vroeger aanwenden. Bovendien woon ik hier al meer dan veertig jaar dus ik ken Waddinxveen vrij goed. Het is goed dat Waddinxveen steeds verder digitaliseert. In de komende jaren zal de vraag naar online dienstverlening alleen maar toenemen.”

_BT Clear

_BT Clear